کد مطلب:317052 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:233

تقدس و ابهت حضرت عباس و قسم خوردن به نام حضرتش
حضرت عباس علیه السلام به خاطر وفاداری، ایمان و معنویت و جوانمردیش، آن قدر در دل اقوام و ملل مختلف جا باز كرده است كه اكثر مردم سرزمین های اسلامی و حتی غیر اسلامی به جان و نام او قسم می خورند و به این موضوع نیز اعتقاد راسخ دارند. در بیشتر شهرهای كشورمان مردم آن شهرها، اختلافات و منازعات خود را با نام مقدس حضرت عباس علیه السلام و قسم خوردن به وی فیصله داده و به پایان می برند.

در عراق نیز، نزد بسیاری از مردم، خصوصا بین عشایر رسم است كه به منظور محكم كاری در قضیه ی شراكت یا كارهای دیگر، برای آنكه به همدیگر خیانت نكنند و بین شركاء اطمینان حاصل شود، به حضرت ابوالفضل العباس علیه السلام قسم می خورند.

قابل ذكر است كه اقوام لر عموما، به ویژه لرهای لرستان، كه این بنده ناچیز و طلبه ی كوچك به عنوان مؤلف كتاب حاضر افتخار انتساب و خدمتگزاری به آنان را دارم، نیز به حضرت عباس علیه السلام و كرامت و بزرگواریش اعتقاد عجیب و صادقانه ای دارند. آنها اكثر عهد و پیمانها، معاملات و قراردادهای خود را با نام مقدس عباس علیه السلام تثبیت و تحكیم می نمایند. این مردم غیور و شریف، آن قدر علاقه و اعتقاد خالصی به حضرت عباس علیه السلام دارند كه به طنز و مزاح، در میان آنان و



[ صفحه 143]



حتی اقوام دیگر مشهور شده است كه لر ممكن است به خدا قسم دروغ بخورد! ولی هرگز به حضرت عباس علیه السلام قسم دروغ نمی خورد! پس اگر دیدی لری به حضرت عباس علیه السلام قسم می خورد فورا به او اعتماد كن و حرفش را قبول نما!

حال در اینكه، این اعتقاد و اخلاص لرها نسبت به ساحت مقدس حضرت عباس علیه السلام چه سری و چه حكمتی دارد، خود بحثی است كه احتیاج به تحلیل های روانشناختی و مطالعات جامعه شناختی دارد! ولی به طور اجمال می توان گفت كه عامل و یا باعث علاقه وافر و اعتقاد راسخ اقوام لر به حضرت عباس علیه السلام، صفت شجاعت، وفاداری، سخاوت و غیرت، ادب و جوانمردی حضرت عباس علیه السلام می باشد. چون همگان می دانند كه لرها خود به غیرت و صداقت و جوانمردی معروفند. این قوم شریف، صفات خوب و پسندیده ی خود را در وجود مقدس حضرت عباس علیه السلام می بینند و به نوعی با این بزرگوار همانندسازی نموده و از وی، درس شجاعت و سخاوت آموخته، در صفات حسنه به او اقتداء كرده، و در مجموع وی را اسوه و الگوی زندگی خود قرار داده و می دهند. از آنجا كه این نژاد شریف و متدین حضرت عباس علیه السلام را الگوی تام و تمام فتوت و جوانمردی به حساب می آورند، همواره از عباس علیه السلام می گویند و از اوصاف عباس علیه السلام دم می زنند!

در پایان، لازم به ذكر است كه اقوام لر جمیعا و قاطبة از شیعیان خالص و دوازده امامی، از مریدان و محبان خاندان عصمت و



[ صفحه 144]



طهارت، از جان نثاران محور و مركز ولایت یعنی خانواده علی علیه السلام و فاطمه علیهاالسلام و اولاد بزرگوار آنها بوده و همانند سایر اقوام شریف ایران نسبت به اسلام، انقلاب، ولایت و رهبری، وفا و صفای خاص و خالصی دارند!

و اما آنچه كه در بخش ششم كتاب تحت عنوان «كرامات حضرت عباس علیه السلام» ذكر گردید، تنها قطره ای از دریای بیكران عنایات و نمونه كوچكی از كرامات بی شمار حضرتش می باشد. كسانی كه خواهان نمونه ها و موارد بیشتری هستند به كتب مفصل مربوط به كرامات و عنایات حضرت عباس علیه السلام، از جمله كتاب ارزشمند «چهره درخشان قمر بنی هاشم ابوالفضل العباس علیه السلام»، تألیف محقق محترم حجةالاسلام علی ربانی خلخالی و غیره مراجعه فرمایند.



[ صفحه 147]